© Layout by Julia E.

VIIKON VINKKI: Kokeisiin luku vinkkejä!

sunnuntai 27. lokakuuta 2013

viikon vinkki!
Heippa!  Tänään taas vaihteeksi saadaan viikon vinkkiä blogiin. Kysymyspostauksen vastauksissa joku pyysi jos voisin tehdä postauksen kuinka luen kokeisiin ja semmosii vinkkejä että miten kokeissa pärjäisi paremmin. Mun mielestä ajankohta on lähes täydellinen koska nyt on aivan valtavasti kokeita ainakin mulla joten toivottavasti teillekkin tästä on apua! :-)
0297
Kaikkihan alkaa siitä että tunnilla pitäis olla hereillä ja kuunnella opettajaa, tehdä läksyt ja kysyä jos ei ymmärrä jotain asiaa. Mutta jos haluaa huipulle ja olla parempi kuin keskiverto pitää myös kotona tehdä töitä sen eteen.
0305
Lue kappaleita kotona, ittellä tää kappaleiden luku on vähän heikohkoa. Hups.
0310 Nyt ehkä eka oikeestaan kunnon vinkki, jota itse käytän melkeinpä aina. Luen jonkun pienen pätkän tekstistä hitaasti ja niin että varmasti ymmärrän kaiken. Sitten kun oon lukenu sen yritän miettiä siitä pätkästä ne oleellisimmat asiat ja tiivistää sen pienen pätkän mun päähän. Yleensä jaan aina yhden kappaleen n. 5-6 pieneen pätkään. Tää on aika hidasta mutta tästä oppii niin hyvin!
0302 0303
Mun suuri rakkaus nimittäin merkkauskynät. Viivailen aina tärkeimpiä asioita, valittettavasti meillä ei saa tekstikirjoista viivailla niitä, mutta teen sit yleensä vihkoon niin. Sitten kun kertailee kokeeseen niin silmille pomppaa heti tärkeimpiä kohtia nopeasti! 
0298
Kannattaa myös tehdä muistiinpanoja, joko tunnilla tai sitten itsekseen kotona. Laittaa kappaleen tärkeimmät asiat siihen ja jos kappaleessa on käsitteitä kannattaa nekin kirjoittaa sinne. 
0308
Kielten aineissa peitän sen sanan ja katon suomennoksesta ja yritän sitten muistella mikä se on. Myös se että joku kyselee on tosi hyvä oppimistapa. 
0312 Keinoja on monia, mutta mun mielestä nää on ainakin parhaita mulle. Täytyy tietenkin muistaa että jokainen oppii aina vähän eri tavalla. Toivottavasti te kuitenkin saitte hyviä vinkkejä ja vähän inspistä syksyn kokeisiin, tsemppiä niihin!

Emilia

31 kommenttia:

  1. Vitsit kiva vinkki, näistä on varmasti apua jatkossa. :-)

    VastaaPoista
  2. Kiva vinkki! Meillä onkin just koeviikko tulossa, eikä oikein huvittais kokeisiin lukea, joten nyt pitää testata jotain uutta lukutekniikkaa! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan mahtavaa jos uskallatte kokeilla mun vinkkejä, kiitti Katja! :-)

      Poista
  3. Mä käytän ihan samoja! :-) Ja ainakin mä opin kirjoittamalla muistiinpanoja...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, mullakin toi kirjottaminen toimii usein! :-)

      Poista
  4. Kiva vinkki, meilläki on ens viikolla koebuumi ja tänään aamusta luin historiankokeeseen, mutta päähän ei jääny niin mitään. Muistiinpanoja kirjotetaan koulussa aina ja viivailen tärkeimpiä juttuja esmes. historiassa :) Pitää vielä kokeilla, tepsiikö että luen yhen lyhyen pätkän ja muistelen tärkeimpiä asioita :3 Mutta hyvin on kokeissa tähänki asti pärjätty, historia ja maantieto on vaikeita ja niissä täytyy varmaan näitä vinkkejä testata.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun mielestä toi yhen pätkän lukeminen on tosi tehokasta oppimista, mutta siinä kyllä kestää aika kauan! :-D Onnea kokeisiin♥!

      Poista
  5. opiskeletko saksaa ? onko se yläasteella kauheen vaikeeta kun harkitsen saksan lopettamista ..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Opiskelen, alotin sen tosiaan kasilla valinnaisaineena joten meillä on ihan perusjuttuja! Mutta mun mielestä ollut ihan ok sopivan haastavaa!

      Poista
  6. Tää vinkki tuli ku tilauksesta! Mulla on nimittäin kokeita tulossa eikä mikään tartu päähän näillä omilla tekniikoilla, joten nyt pääsen kokeilemaan näitä!

    VastaaPoista
  7. Mulle täs ei ollu mtn uutta, mut kielissä on hyvä tehä sillee et lukee ne sanat iha ääneen ja just peittää ja sit viel kirjottaa ne joita ei meinaa muistaa! Saatan myös joskus tehdä silleen et luen sanat ääneen ja kuvaan samalla videoo kännykällä ja siitä on hyvä kattoo ku siin näkee ne sanat, kuulee ja tulee vielä luettuaki ne :D Ja tää niinku tuli vinkkinä nyt kaikille ja sit vaik sulle et kokeiles sellasta jos et oo kokeillu. Ja se ääntäminen on mun kieliopettajan mielestä paras tapa oppia, sillä siinä saa samalla harjoitella ääntämistä jne. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu kielissä kaikilla on ihan omat oppimiskeinot. Mun kaveriki on tehnyt noita videojuttuja, mutta itte en opi niin juuri ollenkaan. :-( Kiitos kuitenkin sun vinkeistä! :-)

      Poista
  8. IHANA VINKKI Emilia! Tästä on varmasti ainakin mulle hirveesti apua :-)

    VastaaPoista
  9. Tosi hyvä viikon vinkki, pitäis vaan kokeilla käytännössä!

    VastaaPoista
  10. Hyviä vinkkejä!

    http://emmunjahemminblogi.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  11. Tosi hyviä vinkkejä! mäki alan nyt lukea kappaleita kotona vaikka ei joskus millään jaksaisi! mutta pakko on pakko! ;)

    Mut mee kattomaan mun! :)
    http://muuuuumilaakso.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos Laura, tsemppiä kokeisiin!♥

      Poista
  12. Hahah ihana ku tuo Ben&Jerrys purkki tuollasena kynätelineenä, ihan huippu! :D Ja muutenki hyviä vinkkejä, pitäis kyllä ite alkaa kohta tekeen noita kouluhommia paremmi ennenku jää hirveesti jälkeen..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hihi se on kyllä ihana kynäteline! :-) Kannattaa kyl hoitaa koulu kunnolla!

      Poista
  13. harmi ettei ollu mulle mitään apua, jotenkin itsestään selviä nää vinkit :/

    VastaaPoista
  14. Tosiaan kannattaa aina lukea seuraava kappale kotona kunnolla ennakkoon, niin loistaa seuravalla tunnilla ja tuntiaktiivisuus nousee, koska tietää jotain valmiiksi! :) Ja tuntiaktiivisuushan vaikuttaa myös arvosanaan.

    VastaaPoista
  15. Tosi hyviä vinkkejä. Pitää kokeillakkin käyttää noita vinkkejä kun nyt on tulossa paljon kokeita.

    kaislaa.blogspot.fi

    VastaaPoista

Kommenttit tulevat tarkistuksen jälkeen näkyviksi!