© Layout by Julia E.

MIKSI LÄHDEN KIELIMATKALLE?

sunnuntai 4. tammikuuta 2015

Heippa vaan! Kirjoittelinkin syksyllä että mä lähden Californiaan ja tottahan se vieläkin on,  vaikka välillä sitä on erittäin vaikea uskoa... Laitoin tietenkin heti kaikki maailman sovellukset lataamaan ja klikkailemaan että montako päivää lähtöön on. Tällä hetkellä laskuri näyttää hieman yli 150 päivää. Eli vielä on matkaa. Mutta oon silti innoissani paljon matkasta, kuten sen varmaan voikin nähdä. Tässä postauksessa aattelin kuitenkin kertoa tarkemmin miksi just lähden kielimatkalle ja miksi California!
california Muistan kun olin kuudennella luokalla ja rupesin kattelemaan kaikkia kielimatka esitteitä ja olin heti että tonne mä oikeasti haluan. Se kuitenkin aina jäi. Vuonna 2013 olin jo varaamassa matkaa mutta sitten seki kaatui kun mietin että lähtisin vaihtoon. Nyt kesällä 2014 rupesin miettimään tarkasti asioita. Vuosi jossain muualla kuullostaa mulle aivan liialta. En pysty jättämään Suomeen kaikkea, vaikka ne onkin täällä kun tuun takaisin. Isoimmalta tuntui ehkä välivuosi lukiosta. Sitten mulla tuli mieleen kielimatkat. Luin erilaisia esitteitä, blogeja ja juttelin eri ihmisten kanssa. Sitten mä tiesin että mä lähden kielimatkalle! Mun kaverit sai varmaan yliannostuksen mun puheista :-D Juttelin paljon mun äitin kanssa. Ja vaikka tässä se kuullostaa helpolta että sitten me varattiin se matka. Mutta todellakaan se ei ollut niin helppoa. Keskusteluja oli monia kymmeniä, soittoja ef:llä jne.
large (10) Mä olen siis lähdössä 18.6 Californiaan, isäntäperheeseen. Perhettä en vielä tiedä! Mä aion olla siellä neljä viikkoa ja koen Amerikan 4th of Julyn (mun mielestä aika mahtavaa) Californian valitsin kohteeksi koska siellä on paljon koettavaa ja nähtävää. Uskon myös että ikinä perheen kanssa en niin kauaksi pääsisi. Lisäksi hyvät shoppailumahdollisuudet kiinnostaa. On kiva myös oppia amerikkalaista kulttuuria. Oon tutustunut jo muutamiin kurssikavereihin, mutta olis kiva tutustua toisiinkin! Mun mielestä kielimatka on todella hyvä kokemus. Oppii kieltä ja varsinkin saa rohkeutta puhumiseen, itsenäistyy ja oppii säästämään jotain isompaa varten. Ehei en saa ilmaiseksi kielimatkaa joudun itsekkin tekemään paljon töitä. Kielimatkalla kansainvälistyy ja lukiossa siitä saa myös yhden hyväksiluetun kurssin. Lisäksi kielimatkan jälkeen voi liittyä ambassador toimintaa, josta saa työkokemusta ja aika huikeita palkintoja.
ID

67 kommenttia:

  1. Kiva et pääset nyt sinne matkalle! Itteänikii kiinnostais mut emmä nyt kuitenkaa :D

    VastaaPoista
  2. Kiva postuas ja kirjotit nii hyvin tän ! Ja varmaan kiva lähtee :) Oon mää joskus miettinnyt kans, että lähtisin kielimatkalle jonnekkin :)

    VastaaPoista
  3. Kielimatka kuulostaa kiinnostavalta! Toivottavasi tulee olemaan kiva reissu! Olis tosi kiva lähtee jonnekkin tommoselle, mutta en usko että musta olis siihen :D Mukava blogi sulla!

    VastaaPoista
  4. wow tosi ihanaa että pääset lähtemään ja kivasti toteutettu postaus :-) oishan toi mahtava kokemus, mut mulla ainakin raha ja just noi kaikki järjestelyt tulee eteen :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Järjestelyissähän ei nyt kauheesti mitään ole, kielimatkajärjestö tässä tapauksessa EF hoitaa melkeen kaiken. Mutta raha tietenkin pitää jostain saada. Kiitos ihanasta kommentista :-)

      Poista
  5. Tosi hyvin tehty postaus ja musta ois kanssa kiva lähteä joskus kielimatkalle :)

    VastaaPoista
  6. Kirjoitit postauksen mielestäni jotenkin tavallaan kuin olisit ollut jo siellä matkalla mikä hieman ihmetytti. Siis joissain kohtaa saa tälläisen kuvan :\ no mutta ei siitä sen enempää :) en ole perehtynyt amerikkaan joten mikä tuo 4th july on? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Johtuu varmaan ambassador työn takia! Mutta ei siitä mun mielestä mitään haittaa ole :-). 4th of July on siis Amerikan itsenäisyyspäivä :-)

      Poista
    2. vähän hassua kuitenkin hehkuttaa kielimatkoja vaikka et vielä sellaista ole kokenut :) entä jos kaikki ei ookkaan niin ihanaa, ef:n kanssa tulee ongelmia jne.. tuntuu että yrität vain saada itellesi suosittelijoita :D

      Poista
    3. Oon kuitenkin puhunut ambassadorien kanssa ja kuulleet heiltä upeita kokemuksia, joita voin jakaa mun blogin lukijoiden kanssa. Miksi aina pitäisi olettaa että ongelmia tulee? Pidät ittellä hyvän asenteen messissä niin kaikki sujuu. EF ei mokaile kyllä pahemmin mitää, mulla kaikki laskutukset tullut just silloin kun pitää ja asiakaspalvelu oli hyvää. :-) Matkan aikana tietenkin voi sattua jotain odottamatonta mutta niin voi myös jos lähtisin esim. perheen kanssa matkalle :-)!

      Poista
  7. Tykkäsin tästä postauksesta paljon, ja sun koko blogista ja ulkoasusta! Itsekin haluaisin lähteä kielimatkalle ehkä Lontooseen :)

    VastaaPoista
  8. Oi musta ois ihanaa päästä tuollaiselle matkalle! Olen niitä esitteitä kattellu ja haluaisin niin kovasti mutta ikäraja on kai 12. Se ois mahtavaa, mulla ei periaatteessa ois mitään sitä vastaan että lähtisin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ikäraja on EF:n kielimatkoille 10-vuotta :-)

      Poista
  9. apua kerroitpa ihanasti tosta, ja noi kuvat mitkä olit löytänyt oli ihania! tää on niin kiva lukea, tuli semmoset väristykset kun aloin miettiä että ehkä ittekki pääsee, ja pääsee höpöttämään kavereille vähän liikoja tästä asiasta :-D tosi hirmu kauhean kiva postaus!

    VastaaPoista
  10. oi vitsit olis ihanaa päästä kielimatkalle brightoniin tai californiaan.... rohkeus riittäisi mutta toi raha on vaan esteenä :/ Mutta kiva kuulla että sä pääset californiaan, saat sitten kertoa kaiken sun matkasta ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa vaan kerätä rahaa ja tehdä töitä! :-)

      Poista
  11. Oioi, odotan niiin innolla sun postauksia Kaliforniasta :) Oon niin iloinen sun puolestas :)mullakin haaveena kielimatka, saa nähdä toteutuuko haave!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos paljon! :-) Jos haluat niin voidaan jutella yhdessä kaliforniasta! Esim. kikissä : Emiliaemppu

      Poista
  12. Keräsitkö sä ite tohon reissuun rahaa vai miten sait sen kustannettua? :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kerään suurimmanosan mutta äiti maksaa kans hieman :-)

      Poista
  13. uiiii tuo on mun kuulemma nmukaan hyvä kohde!! Onnea reissuun!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin oon kuullut paljon hyvää! :-) Kiitos!

      Poista
  14. Hei vou piäppä hauskaa! Itse olin 2012 kesällä Jerseyssä (ei jenkeissä siis :D) neljän viikon kielimatkalla STS'n kautta :) Oli kyllä unohtumaton kokemus. Hienon kohteen oot valinnut, upea paikka tuo Kalifornia!

    VastaaPoista
  15. ihanaa että meet kielimatkalle! ite oon aina halunnu kielimatkalle mutta ootan 2016 tai 2017 kesään, ootan tosi paljon sun postauksia Kaliforniasta! :)

    VastaaPoista
  16. Oon yllättyny, ettei neljästä viikosta saa kuin yhden luetun kurssin lukiossa, mutta parempi sekin kun ei mitään! Mä itse olen lukion ensimmäistä vuotta käyvä tyttö, ja kyllä, myös mullakin on ollut kaikenmaailman kielimatkat sunmuut mielessä. Ikinä ei oo tullu sellaista hankittua, ja taitaa myös mulla jäädä väliin. En tiedä miksen innostu näistä - kai ajattelen että omalla kaveriporukalla sit makein mut pidä sä hauskaa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sehän menee vaan niiden opiskelutuntien mukaan siellä. Ja niitä ei kauheesti siellä tule. Niin voihan vanhempana lähtee sitten vaikka roadtripille tai reilaamaan :-)

      Poista
  17. Kiva postaus ja hienoa että pääset reissuun! Mua vaan itteeni häiritsi, että kirjoitit koko ajan postauksessa Kalifornian c:llä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmaan jäänyt siitä kun oon jutellut paljon norjalaisten ja ruotsalaisten kanssa ja puhutaan englanniksi! :-D Kiitos kuitenkin kommentista Elina :-)

      Poista
  18. Oii kiva et pääset! :) Olin ite Brightonissa kielimatkalla viime kesänä. Ristiriitaset fiilikset jäi ef:n toiminnasta, mutta loppujenlopuks envois olla kiitollisempi siitä matkasta, uusista kokemuksista ja kavereista! Lähtisin millon vaa uuestaa. Toivottavasti kaikki sujuu hyvi! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos paljon. Tietty aina sattuu jotain harmillista kun iso porukka liikentees, mut hyvä et päällimäiset fiilikset kuitenkin hyvät :)

      Poista
  19. Ihanaa, että pääset Amerikkaan. Itse olen lähdössä Englantiin kielimatkalle juuri samasta syystä eli vaihtovuosi ei ole mua varten. Luulen että ensi kesästä tiåulee sullekin ikimuistoinen ja ehdottomasti menen seurailemaan tuota kielimatka blogia :))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi eikä ihana kommentti! ♥ Kiitos!!

      Poista
  20. Oon niin onnellinen sun puolesta että pääset kokemaan jenkkien itsenäisyyspäivän! 4th of July on niin amazing.

    <3: Jasmin N | littlethingswithjassy.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon kans kuullut et se on aika huippu! :-) Kiitos Jasmin!

      Poista
  21. Mihin maahan sä suunnittelit lähteväs vaihtoon?(: ja kiva et ooot löytäny sulle parhaimman vaihtoehdon, ootan innolla niitä ihania näkymiä calista sun kuvissa!<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaihtoehdoiksi olis mennyt USA, Kanada, Aussit ja Brasilia. Mut päällimäisenä olisin halunnut Kanadaan. Voi kiva kiva siihen on aika pitkä vielä :-)

      Poista
  22. Oi kuulostaapa kivalle! Varmasti tulee olemaan kiva reissu ja en malta odottaa postauksia sieltä. Itelläkin ois kiinnostusta lähteä kielimatkalle, mutta ehkä vasta muutaman vuoden päästä. :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo eiköhän tuu ihan mukava ja unohtumaton kesä :-).

      Poista
  23. Oisko sulla mitään vinkkejä miten saada kerättyy rahaa kielimatkalle, kun eiks ne oo silleen aika kalliita (tonnista ylöspäin noin) nii miten sä keräät rahaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä yhteensä se ainakin 2000€ maksaa. Jep kallista... Mutta yrittää säästää, tehdä töitä ja keksiä jotain millä voisit tehdä rahaa :-) Esim. Kutoa villasukkia.

      Poista
  24. Onnee sulle että pääset tonne, itellänikin ollut aina haaveena käydä Kaliforniassa ! Kielimatkat on niiden hirmuisen hinnan takia jääneet toisaalta vain haaveeksi.

    Suunnitelmissa olisi mulla lähteä kolmantena opiskeluvuotena (ammattiopistossa tällä hetkellä ensimmäistä vuotta siis) Lontooseen työssäoppiin. Pitkä matka kuitenkin vielä tämän toteutumiseen, mutta se onkin mun elinikäinen haave joten pidetään peukkuja koko ajan pystyssä että se onnistuisi. Olisi nimittäin hienoa käydä töissä ja elää ns. normaalia "englantilaista" elämää ilman mitään paineita koulusta :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! Toivottavasti saat toteutettua sun haaveen aika upeelta kuullostaa :-)

      Poista
  25. Oi kalifornia on varmasti ihan sairaan upee paikka! Ittelläni tulee keskiviikkona täyteen 6 kuukautta siitä kun pakkasin laukut ja lähdin vaihtoon australiaan, ja täällä vielä huhtikuun loppuun asti olisi tarkotus asustella :D suunnitelmissa on kyllä joku päivä lähteä matkaamaan amerikankin manteretta, oon harkinnu mm. Yliopisto vaihtoa sitten siellä, kattoo sitä sitten myöhemmin :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Wau upeaa että oot päässyt vaihtoon noinkin kauas! Paljon tsemppiä loppu vuoteen ja muista nauttia! :-) <3

      Poista
  26. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää olis vissiin pitänyt mennä kielimatka blogiin :-) ?

      Poista
  27. Mä mietin viime vuonna, että olisi ihanaa lähteä kielimatkalle, mutta se sitten jäi. Viime syksynä päätin kuitenkin hakea erästä stipendiä, ja vähän ennen joulua sain tietää, että pääsen kesällä kolmeksi viikoksi Italiaan tai Irlantiin, asumaan isäntäperheeseen ja kansainväliselle leirille :) Nyt oon enemmän kuin innoissani, vaikka en vielä ees tiiä minne oon kesällä lähössä :D
    Oon myös ajatellut, että ensi kesää seuraavana kesänä ollessani 18 lähtisin kaverini kanssa reilaamaan. Amerikkaa ei ole vielä vallotettu mun osalta, mutta sinnekin olisi tarkotus jossain vaiheessa elämää lähteä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Paljon onnea että saat lähteä kesällä edes jonnekkin ;-) Tulee varmasti melkoinen seikkailu! Lisäksi sun tulevaisuuden suunnitelmat kuullostaa aivan uskomattoman hyviltä! :-)

      Poista
  28. oi apua - oon tosi kateellinen ! tekis nii mieli joskus itekki kokeilla, mut matkustellaan muutenki nii paljo jo perheen kans.
    ihana et autat muita & oikeesti kuulostaa tosi kivalta ;-)!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos ihanasta kommentista Aurora! <3 Matkustelu on kyllä ihanaa ja avartaa niin paljon :-).

      Poista
  29. Kuulostaa jännittävältä! Ite haluaisin kans kielimatkalle, mutta nuoren ikäni takia en sinne varmaan pääsis lähtemään! :( Oon seuraillu tätä sun blogia hirmu kauan, ja tykästyn tähän koko ajan vaan enemmän, ehdottomasti lempi blogeja!! Täällä odotellaan jo sun postauksia ja kuulumisia sieltä Californiasta, harmi että sinne on vielä matkaa :(!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiva että joku jo odottelee. Kevät menee nopeasti eli kohta se kesä jo onkin, ei hätää ;-)

      Poista
  30. Kivasti toteutettu postaus ja mukava että pääset tuonne matkalle, itseäkin kiinnostaa mutta taidan säästää rahat vaihtovuoteen!;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! Eikun rahaa säästämään ja unelmia toteuttamaan. :-)

      Poista
  31. Mukaa postaus. Itsekkin olen tuota kielimatkaa miettinyt mutta oon vielä liian nuori siihen, katsotaan uudelleen sitten muutaman vuoden päästä!:) Mut taas kyllä tuli hinku päästä jonnekkin tän postauksen ansiosta! Mutta onnea ja hyvää matkaa sulle sinne millon nyt ikinä lähdetkin!:)


    http://vimppumoi.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  32. Kuulostaa mahtavalle! Koita nauttia ja nähdä tuona aikana mahdollisimman paljon! Aivan mielettömän ihanaa tulevaa kesää ja reissua sulle - nauti myös siitä odotuksen ajasta ja sen mukanaan tuomasta ihanasta pienestä jännityksestä!:)

    VastaaPoista
  33. Mulla tuli kans 6 luokan aikana kauhea hinku kielimatkalle, mutta ajattelin silloin, että en hyötyisi siitä niin paljoa, kun englanti nyt oli mitä oli. Aloin sitten motivoitua englannin opiskelusta ja 8-9 luokkien välisenä kesänä olis tarkotus lähtee Maltalle kuukaudeks isäntäperheesee! ♥♥♥ Ootan jo nii kovasti matkaa ja koen että siitä on myls paljon hyötyä. Ja toki toi ambassador juttu kiinnostaa kanssa...jos vaikka pääsis vielä toiselle matkalle kuka tietää :))
    Rakastan tätä sun blogia, sun ajatukset on nii ihania ja pystyn hyvin samaistuu ja kaikki kuvat on ihan taivaallisia! ♥♥♥

    VastaaPoista
  34. Oi kuulostaa mahtavalta! Ite olin just tänä kesänä kielimatkalla Englannissa isle of wightilla, ja oli kyllä mahtava kokoemus, sain paljon uusia kavereita ja kokoemuksia! :) Kahen vuoden päästä ois tarkotus lähtee kans tonne Kaliforniaan. Sulla tulee oleen varmasti unohtumaton matka, oon onnellinen sun puolesta et pääset kielimatkalle kaliforniaan, muista pitää hauskaa siellä! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! Olin siis viime kesänä Kalifoniassa ja oli ihanaa :) Voit selailla kaikkia postauksia sieltä, jos kiinnostaa! Lisäksi mulle voi aina tulla juttelemaan, koska mulla on niin ikävä :-( :D

      Poista

Kommenttit tulevat tarkistuksen jälkeen näkyviksi!