© Layout by Julia E.

MILTÄ TUNTUU EPÄONNISTUA?

keskiviikko 25. maaliskuuta 2015

Eikö ookkin hassua kun luulee, että on jossain asiassa tosi hyvä ja osaa sen vaikka silmät kiinni. Mutta sitten yhtäkkiä kokoasiassa mokaa ja epäonnistuu. Miltä se oikeestaan tuntuu. Kun on vaikka sanonut muille, että ompas tämä helppoa ja vitsit osaan tämän hyvin. Mutta sitten epäonnistuukin.
Mulla kävi juuri näin. Mulla oli lukion pitkän ruotsin toisen kurssin koe ja mä epäonnistuin. Petyin oikeestaan itseeni. Ruotsi on ollut aina mulle yksi vahvimmista aineista koulussa ja oon pärjännyt siinä. Ja tietenkin silloin kun osaaminen on korkealla on myös tavoitteet korkealla. Ja vaikka sun epäonnistunut suoritus olisikin parempi kuin jollain toisella ei se siltikään kauheasti lohduta. Oon aina ollut tosi kunnianhimoinen ja kilpailevatyyppi. Stressaan myös todella helpolla ja petyn itseeni vielä helpommalla. Mutta toisaalta en myöskään luovuta helpolla.
2
 Nyt kuitenkin ruotsin kokeessa epäonnistuin, vaikka luulin että se meni hyvin. Tsekkasin Wilmasta kurssiarvosanan ja siellä on 8. Kyllä varmaan teistä kahdeksikko ruotsista kuullostaa todella hyvältä tai mahtavalta. Kuitenkin mulle joka on asunut koko iän Vaasassa kaksikielisellä seudulla, kommunikoinut isän ja äitipuolen kanssa ruotsiksi lisäksi käyn koulu jossa on mahdollista saada opetusta niin suomeksi ja ruotsiksi. Ja lisäksi ajattelen ja puhelen yksikseni myös ruotsinkielellä. Kokeessa kuitenkin pisteet oli riittänyt todella heikkoon numeroon, kun tähtäimenä on 9 tai 10. Pettyneenä menin koepalautuspäivänä hakemaan koetta. Ensimmäisenä katson kaikki pisteet eri osista ja sen jälkeen katselen virheitä. Kuulon- ja luetunymmärtämisestä olin saanut lähes täydet, esseen pisteet oli laskenut monta kymmentä pistettä normaalista. Ja lisäksi kieliopissa ja sanastossa oli pieniä virheitä.
1
Miltä minusta nyt tuntuu ? Valehtelisin jos sanoisin, että en olisi pettynyt. Kokeen suurimmaksi ongelmaksi koitui puhekieliset ilmaukset, niistä ei pahemmin pisteitä tipu. Mun mielestä on niin hassua kuinka helpolla vahvuus muuttuu heikkoudeksi. Ajattelin kuitenkin, että meen korottamaan tuon turhan kasin pois. Ilmottaudun hyväksytyn kokeen uusintaan ja teen sitten parhaani :-). Jos se ei riitä haluamaan numeroon niin sitten ei voi mitään. Mun mielestä on kuitenkin tärkeintä, että yrittää saavuttaa sitä mitä oikeasti haluaa. Tässä siis ohjeita teille:

Älkää ikinä luovuttako haluamastanne :-) 

28 kommenttia:

  1. Toi on kyllä totta että tuo harmittaa jos vahvuus muuttuukin heikkoudeksi, mutta sun kannattaa kuitenkin muistaa että kukaan ei oo täydellinen eikä voi pärjätä jokakokeessa niin hyvin. Sulla on kuitenkin niin paljon vielä edessä että ei kannata ottaa paineita yhdestä epäonnistuneesta kokeesta. Mutta juu... Tsemppiä uusintaan! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä mä oon tiedostanut että kukaan ei ole täydellinen :-) Ja, että toi todellakin on vain yksi kurssi. Mutta ei se paljoa vie elämältä jos kokeilen käydä uusimassa ja parantamassa. Kiitos tsempeistä! :-) <3

      Poista
  2. Tiedän tasan tarkkaan mistä puhut! Sain tänään tietää ylioppilaskirjoitusten alustavat tulokset psykasta ja tulos oli mulle hieman pettymys. Vaikka tulos olisi ollut mulle mistä tahansa muusta aineesta unelmien täyttymys. Mä pidän psykasta ja oon ollut siinä aina hyvä. Opiskelin koetta varten paljon ja tottakai, sillä tarkoituksena on myös hakea opiskelemaan psykologia yliopistoon. Ja silti en päässyt tavoitteeseeni. Murehtiessani tästä kaveripojalleni hän tokaisi "aina te tytöt sanotte, että teillä meni huonosti, eikä edes mennyt." Arggggh jossain aineessa vain on tavoitteet korkeammalla! Mutta tsemppiä uusintaan! Ruotsinkin kanssa oon kokenu samoja tuntemuksia, sillä lukion ruotsi ja ne kokeet on ihan täysin pilkun viilausta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on ehkä kaikista ärsyttävintä kun juurikin tietää, että pystyisi parempaan ja osaa oikeasti jonkun asian! Mutta varmasti sulla sujunut psykan koe hyvin, tsemppiä kevääseen sulle! :-) <3

      Poista
  3. Mulla oli samanlainen tilanne enkun kakkoskurssin jälkeen, sain siitä ysin, ja mulla ei kolmosluokan jälkeen ole enkku ikinä ollut alle kympin :D Siksi toi yks 9 vähän kirpas, mutta lopulta mä totesin et ei se nyt oikeasti mihinkään vaikuta! Herranjestas yksi koe ja kurssi, ja siitäkin 9 on melko loistava tulos. Mutta kun on tottunut tiettyyn tasoon, ja kerran alittaakin oman rimansa, se tuntuu kyllä ikävältä. Niinpä mä vaan totesin että jaa, nyt meni huonommin kuin yleensä, mutta ensi kurssissa voinkin sitten taas nähdä vähän enemmän vaivaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei todellakaan vaikuta, sit vaan tietää, että sen tapaista sanastoa ja kielioppia pitäis treenata ehkä lisää! Superi asenne sulla :-) <3

      Poista
  4. Tiiätkö mulla kävi ihan samalla lailla! (vaikkakin oon ysillä ja kyseessä lyhyt ruotsi) mutta sain kasin, vaikka mulla on ollut ruotsista aina 10 tai 9. Harmitti, mutta mulla on onneks vielä yks ruotsin koe tulossa ennen päättöarviointia. Toivon myös sulle onnistumista siinä korotuskokeessa! :) teet parhaasi ja se riittää mihin se riittää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuttua siis monelle.. Kiva kuulla teidän lukijoiden omia kokemuksia. Tsemppiä sulle ruotsin kokeisiin ja tietenkin koko kouluun :-) <3 Ja kiitos ihanasta kommentista!

      Poista
  5. Kuulostaa niin tutulta! Mulla oli vasta saksan koe (oon ysillä) ja sain 8 puoli ja minä kympiksi numeroa haluava oon vieläki pettyny tuosta haha :D ja kaverit facepalmaa :DD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha :-D Saksa on muuten haastava kieli, luin itse kans sitä ysillä! Tsemppiä siihen! ♥

      Poista
  6. Ymmärrän täysin tuon tunteen ja tunnistin itteni tekstistä muutenkin! Itsellä vähän sama homma äikässä - kirjottaminen on mun juttu ja kielioppi on kohdallaan, mutta lukion numerot ei vaan oo tehny mua tyytyväisiks.

    Teidän ruotsinkokeet kuulostaa kuitenki sellasilta kunnon kokeilta ja vaikuttaa siltä, että opitte paljon! Meiän oma opettaja on tyyliin "lukekaa ja tehkää tehtävät", on tosi passiivinen ja se on opettajalla (varsinki ruotsissa ku monien asenne on mitä on) ni huono juttu... Kokeet on pelkkää monivalintaa ja itseä ainakin stressaa jo vaan se, ettei pääse ns. kunnolla sitä osaamista näyttämään koska monivalinta nyt on pelkkää monivalintaa. Mullakin kuitenkin on ihan hyvä ruotsipää (9 päättötodistuksessa, oli melkein kymppi mutta yks kasi ni tiputti) ja mua harmittaa kun on tuollanen opettaja, kaikkea ei kuitenkaan pysty ite opiskelemaan.

    Hyvä että käyt korottamassa sen pois! Kuitenki tiedät, että pystyt parempaan ja on ikävä tunne, jos se jää vaivaamaan ja laskee muuta keskiarvoa. Tsemppiä uusintaan ja loppukevääseen koulun saralla ♥ Itsellä ruotsin kakkoskurssin koe vasta perjantaina...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo meillä on kyllä ruotsin kokeet ihan kunnon kokeita sisältäen kielioppitehtäviä, rakennetehtäviä, sanastotehtäviä, kuuntelun ja tekstinymmärtämisen :-). Harmi kuulla, että ruotsin opiskelu on siellä "huonoa", mutta netistä voit löytää kaikkia ruotsi tehtäviä jos siis ruotsin kielen opiskelu kiinnostaa! Kiitos sun ihanasta kommentista Veera <3 Ja paljon tsemppiä myös sinulle koko kevääseen! :-)

      Poista
  7. Yksi kurssinumero. Kurjaa että otat sen noin raskaasti ja epäonnistumisena.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun mielestä siinä ei oo mitään väärää :-) En mä sitä raskaasti ota, mutta tiedän, että pystyn parempaan! Kunnianhimoisuus on mun mielestä ihan mahtava piirre ihmisissä :-)

      Poista
  8. oon kans niitä ihmisiä joiden numerot on joka aineessa hypellyt siellä kympissä suurimmaksi osin. kuitenkin tiedostin lukioon mennessä sen ettei kasi ole ollenkaan huono numero vaan oikeasti älyttömän hyvä vaikka yläasteella olisinkin hakannut päätä seinään jo pelkästä 8,5 joka tuntui suunnattomalta epäonnistumiselta. no, tähän mennessä se ainut kahdeksikko on pitkän matikan ensimmäisestä kurssista, mutta kyllä se vähän mielialaa pudotti hetkeksi ja edelleenkin sen kiiluminen jaksotodistuksessa suorastaan häiritsee.

    lukiossa tulee takaiskuja koska asiat vaikeutuu varsinkin juurikin pitkää ruotsia ja matikkaa opiskellessa ja lukemista on paljon! kannattaa ottaa se asenne, että aina on parantamisen varaa eikä se maailma siihen kaadu vaikka se hetken ärsyttäisikin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lukiossa tulee takaiskuja ja opiskelu siellä on haastavaa :-) Ei maailma todellakaan kaadu yhteen kasiin ;-) Mutta tiedän, että pystyisin parempaan ja sen takia sen uusinkin. Ja vain kokeen, en siis koko kurssia!

      Poista
  9. Kuulostaa, ei kuullostaa.

    VastaaPoista
  10. Tää teksti vois olla vaikka mun kirjoittama, niin sama tilanne! Oon ollut aina hyvä koulussa ja nyt lukion alettua osa numeroista on (luonnollisesti) laskeneet. Hankalaa kun tästä ei voi edes valittaa kenellekään, koska vastaus on aina että: "no toi on just hyvä numero minä sainkin nelosen" D: Mut joo ei pitäis liikaa stressata näin pienistä jutuista, joskus vaan pääsee unohtumaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tietenkin lukiossa laskee numerot! Mun mielestä koulu ei kuitenkaan ole pieni juttu, koska itsellä on selkeät tavoitteet minne haluan lukion jälkeen :)

      Poista
  11. Jep, muista että lukiossa rima on aina ns. korkeamalla ja kasi on jo tosi hyvä numero ottaen huomioon että iso osa porukasta vetelee kielistä hylättyjä tai vitosia! Kymppi on taas ihan älyttömän hyvä ja harva siihen pystyy, mutta ymmärrä kyllä sun ärsytyksen kun ruotsi on sulle tavallaan toinen äidinkieli. Mutta hei, muista että natiivit englannin puhujatkaan ei välttämättä saa enkusta ällää :-D Tsemppiä sulle ja älä lannistu! :-)

    VastaaPoista
  12. siis voi vitsit, tästä postauksesta tykkäsin! oon itekin ihan hirmu kunnianhimoinen tiettyjen aineiden kohdalla ja musta on tullu tällänen vasta lukiossa. pitkässä matikassa mua harmittaa ihan hulluna jos en saa kymppiä ja enkussa tahdon ehdottomasti 9. Matikassa oon oikeestaan aina saanukin sen kympin (paitsi pelottaa kyllä miten ens viikolla käy kun 9. kurssin koe :-D) enkussa sen sijaan sain viime jaksossa 7½ ja olin kyllä niiiiiiiin pettyny ettei mitään rajaa. Menin korotukseen ja nostin 8½ ja nous ysiin todistukseen.
    Mut faktahan on just se että enkussa ja a-ruotsissa se arvostelu on vaan ihan hirveen tiukka oisko peräti 50% vai 55% ja se että jos vetäsee ysin tai kympin noista oikeesti ni saa olla ihan hirveen tyytyväinen itteensä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että tykkäät tästä postauksesta! :-) Wau huippu numeroja sulla!

      Poista
  13. Ihanaa tietää, etten ole ainut, joille kasit on epäonnistumisia :D

    VastaaPoista
  14. Täällä aivan yksi samanlainen! Pettymys on aivan hirveä, jos saa hieman odottamaansa tai haluamaansa alemman numeron. Itsekin kun olen tottunut saamaan pelkästään ysejä ja kymppejä ja kun sain fysiikasta kasin, petyin aivan hurjana. Elämässähän tulee eteen aivan varmasti tuplasti pahempiakin pettymyksiä, mutta niistä pitää opetella pääsemään yli ja tottua niihin :) Jaksamista lukio-opiskeluihin sulle ja tää oli aika hyvä postaus!

    http://sadepaivana.blogspot.fi

    VastaaPoista
  15. Mä voin niin samaistua suhun! Joskus jopa 9:llä alkava numero on mulle suuri pettymys, eikä oikeastaan kukaan mun kavereista voi sitä ymmärtää. Lohduttavaa kuulla, etten ole yksin tämän "ongelman" kanssa.

    Sulla on kyllä tosi kiva ja inspiroiva blogi! Jään ehdottomasti seurailemaan! :)

    VastaaPoista
  16. Oli aivan upeasti tehty postaus! Kymmenen pistettä ja papukaija merkki ;-) Itelläni ruotsi on aina ollu tosi heikkoja, en osaa sanoa muutakuin jag talar inte svenska :-D kaupan kassalla tosi kiva ♥ Muistan kasiluokalla kun meilläkin oli kokeessa essee osio, enkä osannu ollenkaan ni päätin heittää sen ihan läskiksi ja kirjotin koko sivun täyteen lausetta ruoho on vihreää :-DD mut epäonnistuin siinäkin ja kirjotin koko sivun täyteen lasi on vihreä XD omg. ja kyllä pääsin kokeesta läpi :-P

    Mut ymmärrän sun harmistuksen. Yläasteella olin tosi hyvä enkussa ja etenki muistin sanat tosi hyvin niin uusin kerran sanakokeen kahden väärin menneen sanan takia koska halusin saada siitä kympin :-) uusin sen, sain täydet ja olin tyytyväinen taas itteeni :-)

    VastaaPoista

Kommenttit tulevat tarkistuksen jälkeen näkyviksi!